Benvinguts al nou Blogvalldigna, disculpeu però estem en periode de proves i canvis

diumenge, 6 de gener del 2008

La immersió lingüística com a model

Vicent Luna
La notícia, almenys ací al País Valencià, sembla que no ha tingut massa ressò, però per a tots els qui des de ja fa un bon grapat d'anys vam apostar fermament per aquest model educatiu, ens ha ratificat que teníem raó. I és que la Comissió Europea va fer públic, el dia Europeu de les Llengües, un informe sobre el multilingüisme. La bona notícia és que l'esmentat informe lloa el model d'immersió lingüístic de l'escola catalana. Aquest mode, tan criticat des d'alguns sectors de l'estat, resulta que és un model a seguir. L'informe, que va presentar l'executiu comunitari i que ha estat elaborat per un grup d'experts en multilingüisme, dóna el seu total suport al sistema educatiu en llengua pròpia de Catalunya. El text afirma que és un model eficient que hauria de servir d'exemple per “exportar-se” a tots els Estats de la unió.És curiós constatar com institucions europees donen suport al model d'immersió quan altres institucions del propi estat espanyol fa anys que estan posat tota mena d'obstacles. Institucions culturals i educatives espanyoles, sota el paraigües d'algun que altre partit espanyol, no han parat d'insistir que el model d'immersió lingüística discrimina l'espanyol. Ara, i després d'uns anys d'experiència i bons resultats, la mateix UE ens ha donat la raó i suggereix que s'ha d'exportar a la resta dels estats comunitaris. El model d'immersió lingüística, criticat per activa i per passiva fonamentalment pel PP, és un model que lingüísticament dona bons resultats, doncs l'alumnat acaba dominant les llengües oficials i li ajuda a aprendre'n d'altres. A més a més és un bon model perquè ajuda a què els immigrants s'integren veritablement en la societat que li ha donat acollida i potencia la cohesió social.Recorde que a la noatra comarca, ara fa uns vint anys, quan vam proposar el model d'immersió alguns pares, la mateixa administració i fins i tot alguns mestres i professors, afirmaven que aquest model seria un fracàs, que els alumnes acabarien l'ensenyament sense saber espanyol. Res més lluny, han passat els anys i la realitat ens ha demostrat que l'alumnat que ha seguit aquest model ha acabat el seu ensenyament obligatori dominat ambdues llengües. Ara la UE ens ha donat la raó i per això tots aquells i aquelles que haguerem d'enfrontar-nos amb els sectors d'oposició, i fins i tot perdre alguna amistat, hem d'estar contents i satisfets.En canvi, aquells que fins i tot ara continuen posant problemes i enganyant als desinformats pares i mares, els hauria de caure la cara de vergonya. Ja seria hora que la mateixa administració, si veritablement li interessa la qualitat de l'ensenyament , la integració i la cohesió social, exigira, fonamentalment als centres concertats i privats, la posada en funcionament d'aquest model d'immersió lingüística.